Hoppa till huvudinnehåll
Nyhet

Artikel: "I livets snabba tempo ska hjälpen vara lätt att nå"

8 oktober 2025

I Psykosociala förbundets medlemstidning Respons nummer 3/2025 skriver Nico Vehmas om att "tydliga och tillgängliga social- och hälsovårdstjänster är motgiftet mot den tillitsbrist som livets snabba tempo göder". Nico Vehmas är läkare under specialisering inom hälso- och sjukvård, samt ledande specialsakkunnig i Västra Nylands välfärdsområde.

TEXT: NICO VEHMAS, LÄKARE OCH SPECIALSAKKUNNIG, VÄSTRA NYLANDS VÄLFÄRDSOMRÅDE
FOTO: TAPANI VEIJA

Jag började studera medicin år 2011. Det betyder att jag i snart femton år har kunnat betrakta den finländska social- och hälsovården på djupet.
För tre år sedan tog arbetet med det då nybildade välfärdsområdet mig från kvinnosjukdomar till första parkett i vårdreformen. Jag ville se hur det nya systemet formas i praktiken. Hur skulle en historiskt stor förändring te sig – med alla sina utmaningar och möjligheter?
I eftersvallet av vårdreformens start har det mest intressanta varit diskussionen om vart den offentliga hälso- och sjukvården i Finland egentligen är på väg.

Tidigare frågade folk mig om råd vid val av preventivmedel eller inför en kommande förlossning. På senare tid har många i min närhet i stället undrat om jag fortfarande tror på den finländska hälso- och sjukvårdens framtid? Mitt svar har alltid varit detsamma: jag litar på den – djupt och fullt ut.

Den offentliga hälso- och sjukvården i Finland är resultatet av årtionden av arbete. Den kan vara i behov av en omfattande renovering, men jag tror inte för en sekund på att systemet plötsligt skulle kollapsa.
Ändå vittnar sådana frågor om att förtroendet håller på att urholkas. Detta syns också i de undersökningar som ministerier och medier har genomfört de senaste åren.
Också i sommar har jag bokstavligen vaknat mitt i natten och funderat på varför förtroendet minskar? En förklaring är tydlig: livet accelererar. Problemen blir mer komplexa. Människor har mindre tid att vänta, leta och reda ut. Vårt vårdsystem borde förändras i takt med tiden – men det har ännu inte skett.

En god kundupplevelse uppstår när den hjälp och de tjänster som välfärdsområdet erbjuder hittas snabbt, enkelt och utan krångliga vägar. När behovet av stöd uppstår ska man inte behöva fundera på vilken dörr man ska knacka på.

Enligt forskning finns det dock en överraskande faktor som är avgörande för en riktigt bra upplevelse: känslan av att det inte är bråttom. Slow living hör alltså också hemma i högkvalitativ social- och hälsovård.

Att det inte känns bråttom betyder inte att man arbetar långsamt. Det är en känsla – att det finns utrymme att andas och bli hörd. Den känslan kan skapas på många sätt. För välfärdsområdets tjänster är det avgörande att yrkeskunniga inte behöver lägga för mycket tid på dokumentation och administration. Den tiden behövs istället för det väsentliga – för mötet mellan människor.
Kundens stress minskar också när hen genast hittar rätt sätt att ta kontakt. Bara känslan av att man ringt rätt nummer kan lätta på trycket och skapa en upplevelse av lugn.

Därför har vi på välfärdsområdet börjat förenkla kontaktvägarna. Till exempel inom socialvården för vuxna och familjer ersätts de många olika telefonnumren i höst av ett gemensamt nummer för rådgivning och vägledning. Man behöver inte veta vilken enskild tjänst ens behov hör till – det räcker att ringa. Samma tydlighet bör också gälla när det handlar om att lotsa människor vidare till det värdefulla stöd som föreningar erbjuder.
När vi förändrar servicesystemet måste vi lyssna på dem som använder tjänsterna. Det betonade även Barnmorskeförbundets ordförande Päivi Oinonen i en intervju om förlossningsvården i Helsingin Sanomat: ”Nu måste vi tänka att vi arbetar i en servicebransch och att systemet ska utvecklas till något som människor efterfrågar.”

Livets tempo kommer inte att sakta ner – tvärtom. Om vi vill återvinna förtroendet för hälso- och sjukvården måste vi bygga ett system som följer med tiden – och ibland gå ett steg före.